Barion Pixel

A művészetnek társadalomformáló hatása van. Hiszünk abban, hogy kreatív eszközökkel, mozgással, dramatikus gyakorlatokkal, és a vizualitás segítségével úgy foglalkozhatunk személyes és közösségi kérdésekkel, ahogy más módszerekkel nem. Állandó eszköztárunkba tartozik a fórum színház, a közösségi videózás és riportkészítés, rajzos, montázson és kollázson alapuló vizuális technikák, amik mellett folyamatosan keresünk és tanulunk új gyakorlatokat, módszereket is. Csoportos folyamataink egy része az artivizmus, a művészet és aktivizmus irányába mutat.

Aktuális projektek

CirculART-e nemzetközi projekt

A CirculART-e nemzetközi projekt olyan területeket egyesít mint a vizuális művészetek, digitális készségek és a fenntarthatóság. Ezeket a hátrányos helyzetű európai fiatalok segítésére használjuk. Képzési anyagokat állítunk össze, amiket általunk szervezett tréningeken, workshopokon és más eseményeken mutatunk be az érdeklődők számára.

Céljaink:

  • Hátrányos helyzetű fiatalok társadalmi vállalkozásainak ösztönzése művészeti módszerekkel
  • Fiatalok közösségi munkájának előremozdítása, különösképpen a hátrányos helyzetű közösségekben
  • Ifjúsági munkások kompetenciáinak fejlesztése, hogy fel tudják mérni célcsoportjaik igényeit kreatív – online és offline – módszerekkel
  • Ifjúsági munkások, szervezetek és fiatalok figyelmének felhívása a digitális módszerekre a művészet alapú oktatásban

 A projekt weboldala: https://www.circulart-e.eu/ 

A projekt facebook oldala: https://www.facebook.com/circularte.eu 

A Vágyak Szivárványa a felnőttoktatásban

A Vágyak Szivárványa különböző technikák összessége, amelyek az Elnyomottak színháza módszertanához tartoznak, és amelyek célja a belsővé tett elnyomás feldolgozása és csökkentése. 

A projektnek két fő célja van:

1) A Vágyak Szivárványa módszertan megosztása oktatókkal, annak érdekében, hogy ezekkel az eszközökkel tudják segíteni felnőtt csoportjaikat olyan folyamatokban, amelyek erős érzelmi bevonódással járnak.

2) Néha az oktatók, csoportvezetők maguk is úgy érezhetik, hogy nehezen tudják kezelni az az intenzív érzelmeket, amelyek a csoportban felmerülő nehéz helyzetekből, szélsőséges történetekből (pl. szegénység, rasszizmus, háború, diszkrimináció, erőszak) származnak.  A Vágyak Szivárványa eszköz lehet arra, hogy támogassa a csoportvezetők, oktatók mentális jóllétét.

A projekt tevékenységei között szerepelnek online szemináriumok, személyes képzések és workshopok a Vágyak Szivárványa módszertanról, valamint egy kézikönyv összeállítása, amely szabadon hozzáférhető lesz az interneten.

Kövesd facebook oldalunkat a részletekért: https://www.facebook.com/ArtemisszioAlapitvany

RELICA - Művészeti alapú, és digitális tanulási módszerek fejlesztése

A Relica projekt során bevándorlók és menekültek kompetenciafejlesztését tűztük ki célul. Olyan kompetenciákról van szó,  amelyek fejlesztése révén foglalkozásokon, tanórákon és nyelvórákon, munkahelyen, illetve a hézkönapokban is önállóbbnak és magabiztosabbnak érezhetik magukat: kommunikációs készségek, digitális kompetenciák, szocális képességek.

A Relica (Recyclinc Skills to Improve Literacy, Language and Communication Competences through Artistic and Digital creation) projekt során kifejlesztett tanulási eszközök a bevándorlókkal és menekültekkel dolgozó szakemberek, nyelvtanárok, pedagógusok, szociális munkások eszköztárát bővíti művészeti és kreatív módszerekkel.

A projekt az Európa Unió támogatásával valósul meg.

A projekt résztvevői

  • Artemisszió Alapítvány
  • Artifactory, Görögország
  • Comparative Research Network, Németország
  • COTA ONG, Franciaország
  • Fundacja Digital Creators, Lengyelország
  • Il Salone dei Rifiutati, Olaszország

LEZÁRT projektek

FemTalks Fórum projekt

A projektben európai szinten dolgoznak a partnerek azért, hogy átfogóan megértsék a bevándorló háttérrel rendelkező nők szükségleteit, a már rendelkezésre álló szolgáltatásokat. Ezután pedig olyan, hiánypótló lehetőségeket nyújtsanak, amik segítségével a résztvevők elégedettebbek, magabiztosabbak lehetnek a magánéletben, munkakörnyezetükben, illetve a munkakeresésben, saját vállalkozás alapításában is. 

A résztvevő bevándorló hátterű nők lehetőséget kapnak különféle készségek fejlesztésére, például önbizalmuk és önhatékonyságuk növelésére, hálózatépítésre, digitális képességeik fejlesztésére. A későbbiekben ezeket a készségeket egy innovatív digitális platform segítségével a gyakorlatba is átültethetik, lehetővé téve, hogy professzionális környezetben reklámozzák magukat és használják a közösségi médiát, amivel növelik a foglalkoztathatósági esélyeiket.

A projektbe beépített másik kulcsfontosságú módszertan a Fórum színház, a társadalmi igazságosságot kutató színházi műfaj. A képzés résztvevői biztonságos teret kapnak, ahol a színházat használhatják kommunikációs eszközként, gondolataik és érzéseik kifejezésére, esetlegesen meghozott vagy a jövőben meghozandó döntéseik hatásainak feltárására és az elnyomás elleni küzdelemre.

A projektet hat európai partner közösen fejlesztette ki, és az Európai Unió Erasmus+ programja társfinanszírozásával valósul meg.

https://www.youtube.com/watch?v=DhpcjVJhVH4

A követktező partner szervezetekkel dolgozunk:

Elan Interculturel – egy franciaországi székhelyű civil szervezet

Inova Consultancy – az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező kkv

InterACT – egy ausztriai székhelyű civil szervezet

Odisee VSW – egy belgiumi székhelyű felsőoktatási intézmény

Materahub – egy olaszországi székhelyű kkv.

IT’S UP TO US!

Az Elnyomottak Színháza hatékony módszer a társadalmi elnyomással szembesülő társadalmi csoportok aktivizálására. Megteremti a terét a társadalmi párbeszédnek. Lehetővé teszi a résztvevők számára a szociális készségek, a kommunikációs készségek fejlesztését, és támogatja a személyes fejlődésüket olyan területeken, mint az önkifejezés, az önismeret, az önbecsülés, az önbizalom, a vállalkozói készség és a szociális készségek, hozzájárulva a társadalmi kohézióhoz.

A módszer hatékonysága ellenére nagyon kevés olyan kurzus áll rendelkezésre, amely kifejezetten az ezeket a folyamatokat segítő, facilitáló, az Elnyomottak Színházában „Joker” néven ismert szerepre koncentrál.

Ezért az Erasmus Plus Program keretében megvalósuló Stratégiai Partnerségi Projektünk partnerszervezetei egy hosszú távú, 3 szakaszból álló képzést terveztek, amely segít megérteni az Elnyomottak Színháza folyamatának összetettségét: a csoportépítéstől a történet megalkotásáig és annak színpadra állításáig.

A képzés során a résztvevők praktikus eszközöketet kapnak a csoportmunkához. Lehetőségük lesz megosztani a jó gyakorlatokat, valamint tudásukat és tapasztalataikat a Fórum Színház területén a különböző csoportokkal foglalkozó, Európa más városaiból érkező szakemberekkel. A kurzus végén szeretnénk figyelmet fordítani az utánkövetésre, és a módszer adaptációs lehetőségeit is megkíséreljük megismerni.

A projekt célja a Fórum Színház módszerével dolgozó ifjúsági szakemberek és aktivisták kompetenciáinak fejlesztése, a különböző Elnyomottak Színházával kapcsolatos koncepciók feltárása, különös tekintettel a Fórum Színházra, mint a párbeszéd építésének és a társadalmi változásoknak teret adó eszközre. Ez a három részből álló projekt a Joker komplex kompetenciáinak fejlesztésére koncentrál. Körüljárjuk a Joker-t: mint facilitátor, moderátor, rendező, fórum joker, motivátor, mentor, menedzser és koordinátor. A képzéssorozat során a résztvevőknek lehetőségük lesz megvitatni a helyi közösségeikben tapasztalt elnyomásokat és a módszer alkalmazásának lehetőségeit.

ALAPVETŐ INFORMÁCIÓK: A PROJEKT LÉPÉSRŐL LÉPÉSRE

Az Elnyomottak Színházában tapasztalt oktatók felvértezik a RÉSZTVEVŐKET a szükséges kompetenciákkal ahhoz, hogy a Fórum Színház módszerének segítségével képesek legyenek elkezdeni a munkát a társadalmi változásért helyi közösségeikben. A folyamat az alábbi lépésekből áll:

Első nemzetközi képzés: Fórumszínházi tapasztalat résztvevőként – a  módszer különböző szakaszainak elsajátítása.Játékok, Képszínház, Fórumszínház.
2. Helyi akció – A Fórum Színház módszertanának adaptációi
3. Második nemzetközi képzés: A Joker kompetenciái
4. Helyi akció– A Fórum Színház módszertanának adaptációi
5. Harmadik nemzetközi találkozó: Értékelő szeminárium
6. Helyi akció – A módszertan multiplikációja

Re-stor-e

Re-stor-e nevű nemzetközi együttműködésünk célja, hogy a közreműködő szervezetek tudást, gyakorlatokat, tapasztalatokat cseréljenek azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet az újrahasznosítást, mint elvet több szinten megérteni és alkalmazni különböző hátrányos helyzetű csoportok megerősítésében, a magyarországi kontextusban például bevándorlók beilleszkedését segítve.

Azzal kísérletezünk, milyen kreatív eszközök szolgálhatnak arra, hogy a folyamatban résztvevők nem használt, elfelejtett képességeit újra felfedezzék, új kapcsolatokat alakítsanak ki, miközben a konkrétumok szintjén is újra használhatóvá tesznek olyan tárgyakat, anyagokat, képeket, amik már használatban voltak korábban, új életet adva nekik. 

A partnerek különböző gyakorlatokat, módszereket osztanak meg egymással, majd a kipróbálás, tesztelés után egy kézikönyv formájában az érdeklődő szakemberekkel is. A módszerek egy csoportja a terek (újra) felfedezésére hív legyen az köztér vagy magán tér, érzelmi viszonyulásokra hívja fel a figyelmet, elfeledett emlékeket köt a jelenhez, így célozva a kulturális és lokális identitás, az otthon érzés erősítését. Kreatív művészeti gyakorlataink a különböző élmények feldolgozását célozzák, a kapcsolódás, egymástól való tanulás lehetőségét adják. Az egymással megosztott módszerek közt sok vizuális, képzőművészeti akad, van drámás és mozgásos, illetve digitális készségek gyakorlását is céloztuk néhány gyakorlattal. A kipróbált eszközök leírásai egy online kézikönyvbe kerülnek majd, mely a projekt honlapján elérhető.

https://www.re-stor-e.com/

 A projektben partnereink: 

Cota: https://cotaartforsociety.wordpress.com

Comparative Research Network’s: http://www.comparative-research.net

Il Salone di Rifiutati: https://www.ilsalonedeirifiutati.it/en

CAaD – Creative Actions Against Discrimination

During the more than 2 years of collaboration with our partners from Austria, Italy and Spain, we wish to broaden the audience of anti-discrimination workshops for those who want to know more about the topic, have questions, but don’t necessarily activists. We wish to open space for discussion, community- building, creation, and art.

We design innovative workshops that use elements form the everyday life, have a palpable topics and still treat issues important issues like prejudice, community and identity, communication, etc. in forms that link artistic methods with anti-discrimination work and will be compiled with hands-on Tool Kits for educators and trainers in three different fields:

*Participatory Video: production of a video within a group that works together from the first steps (generating the idea) until the final cut, guided by a facilitator. https://fb.me/e/36UFoBRgu 

*Theatre: different forms of theatre workshops, including theatre of the oppressed https://fb.me/e/1JekqJpEC 

*Social media: conscious social media use; also addressing hate speech; creative means including production of GIFs, videos, podcasts, etc. https://fb.me/e/1ioyVO0L5 

The website of the project: https://www.caad-project.eu/ 

The Creative Actions against Discrimination project is co-financed by the Erasmus+ program of the European Union.